.

.

torstai 4. tammikuuta 2018

Gott Nytt År

År 2017 kom och gick, innehållande både berg- och dalbanor, branta kurvor, uppförsbackar, nerförsbackar, men mycket lite tuffas längs raka sträckor.

Det är kanske så mitt liv alltid kommer att vara, jag kommer kanske aldrig att kunna leva utan vurpor, blåmärken och (bildligt talat) brutna ben för myntet har två sidor, jag får också uppleva mycket skratt och knasiga situationer, helgalna hopp och fantastiska upplevelser. Och om jag lärt mig något så är det att glädjas över alla små ting i livet, vara tacksam för en helt vanlig vardag och njuta av att göra precis ingenting.

Och i år.

I år skall jag satsa på mitt eget välmående. Jag skall ge mig tid att njuta av naturen och jag skall banne mig se till att någon vill ta mej med ut på havet. Jag menar, SÅ dåligt sällskap är jag väl ändå inte.... 😄 Jag vill börja äta mera rätt och röra mera på mig. Ja nu är ju redan hälften vunnet då jag skrev ner det hit i min lilla kristallkulsberättelse.

Jag vill satsa på mina barn, göra mera saker tillsammans med min dotter och hålla mycket kontakt med min son. Fast han är inte ALLS så uppåt om man ringer stup i kvarten, han blir mest irriterad 😏. Han har aldrig vart den som tyckt om dest vidare smalltalk, utan man pratar då det finns någonting att prata om. Aito suomalainen mies! Ja, men jag ska försöka i allafall. Och de skall alltid veta att jag älskar dem över allt på jorden.

Jag tänker också vistas med min syster och min mamma, med mina vänner och redan nu har jag knutit nya bekantskaper via tex.arbetet som kanske kan leda till vänskap i nåt skede, vem vet? Åtminstone vill jag vara en god arbetskollega, anställd och samarbetspartner. Jag vill också träffa mina kusiner och gamla skolkompisar, det är många jag inte sett på länge, annat än här på facebook då. Jag vill hålla kvar alla andra viktiga människor, se till att det finns tid även för dem. Fan hur många som kommer att känna sig antastade 😆

Jag känner att det pirrar i fingrarna över att få ta tag i någonting, göra något med händerna. Tidigare hade jag fullt upp i Kokkola med vårt egnahemshus, men utöver alla vardagssysslor så målade och tapetserade jag, restaurera möbler och använde mig av naturmaterial både inne och ute då jag inredde. Här i lägenheten blir det inte på samma vis att göra sådant, så det måste det bli en ändring på.

Jag brinner också för att få vara med och utveckla sysselsättningen på ön, mitt huvud är fullt av idéer, det känns som om det skulle behövas två av mig för att jag skall hinna med allt 😜fast jag ju nog innerst inne förstår vikten av att ta det lugnt och göra en sak i taget även på den fronten.

Sist men inte minst, jag skulle vilja skaffa mig en motorcykel och lära mig köra med den (låter väl rätt så naturligt), men det kommer jag nog inte att ha råd med. Så vi får skuffa fram den drömmen några år till.

Nej, NU sist och inte minst, jag skall börja teckna igen, läsa mera, använda gammalt och uppfinna nytt. Öppna fönstret och ta till mig doften av naturen, lyssna då vinden vyschar oss till sömns. Sitta ute på trappan och räkna stjärnorna, myggor kommer jag inte att behöva jaga för det finns inte i världen så mycket myggor här som uppe i norr. 

Jag skall finnas här för mina djur, skämma bort dem och ge ännu mera plats till dem i soffan, krama och "rapsuttaa" och tillsammans fundera över hur bra vi har det. Jag ska lära mig att dricka gott vin och ta en skaplig fest med mina vänner, skratta och uppleva gamla minnen, hitta på nåt idiotiskt som man bara gör med de bästaste av vänner eftersom man sist och slutligen behöver bli påmind att man lever bara en gång.

År 2018 skall bli ett BRA år!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti