.

.

perjantai 29. joulukuuta 2017

En bok om livsglädje del 2

Eftersom bloggtexterna alltid ploppar upp så den nyaste syns först så tog jag mig friheten att sätta en rubrik numrerad med 1, 2 och 3 så du inte trillar in i den här historien från fel ända. Om du trots all förmodan ÄNDÅ gör det och kommit så här långt så gå tillbaka till första sidan och börja med del 1. Men det är helt okej att börja här också ifall du har för vana att läsa en bok från slutet till början.

I allafall.

Vi var inne på Ben Furmans bok om förlorad livsglädje. Jag måste tillstå att det kändes rätt så pirrigt att börja bena ur mitt eget liv. Nog för att jag alltid mer eller mindre varit vid mina sinnens fulla bruk, men det där med känslor är inte alltid något man kan styra. Och eftersom jag är en impulsiv människa som har svårt att hålla inne med hela repertuaren både från gråt till skratt så ja, det kändes lite pirrigt.


Det är för övrigt nu ni kan börja fundera om jag har alla indianer i kanoten, då det börjar kännas nervöst att föra en dialog med sitt inre. Vete fan hur många personligheter det ploppar upp.

Jag vill ändå låta dig ta del av den allra första uppgiften jag gjorde, kanske du också blir inspirerad och gör den, om inte annat så för att glädja dig själv. Första uppgiften ser ut så här, igen fritt formulerad av mig från finska till svenska:

"1. Föreställ dig att du om några år får en e-post av en gammal vän som flyttat till andra sidan jordklotet. I mailet berättar hon om sig själv, sitt liv och frågar hur du har det. Utgående från att du då har det bra - så bra att du känner att du den bästa tiden i ditt liv - vad svarar du henne dåi ditt svarsbrev där du berättar ingående om hur du har det?

INRE GUIDE (den här delen finns vid varje uppgift, PRECIS som att sitta mitt emot en terapeut) :D
- Vilket datum skriver du i brevet?
- Jag tänkte datera det 2-3 år framåt i tiden.

- Hur tänker du börja ditt brev?
- Hej X, det var länge sen sist, det var roligt att höra av dig.

- Och hur fortsätter du brevet?
- Jag blev väldigt glad av att läsa hur du har det och hur du mår och jag tänkte också berätta hur jag har det idag.

- Och här borde du väl säga att du lever den bästa tiden i ditt liv, eller något ditåt?
- Jag tänker inte skriva att jag lever den bästa tiden av mimtt liv, men jag kan skriva att jag är glad över att kunna berätta att jag nu mår bättre, för jag har länge haft det svårt.

- Du kan med några ord säga att du haft det svårt, men meningen med uppgiften är att du focuserar på de goda nyheterna och bara nämner att du haft det svårt, okej?
- Jag förstår, jag kan berätta att äntligen mår jag väldigt bra och jag har fått min livsglädje tillbaka.

- Det fungerar. Vad tänkter du berätta för henne om allt gott som tillhör ditt liv nu?
- Hjälp, det här är ingen lätt uppgift.

- Det är det inte. Fundera i lugn och ro. Det bir lättare då du kommer igång. Börja med EN god nyhet.
- Jag har flyttat tillbaka från staden till min födelseort. (HJÄLP, det här stämmer in på mig Lilla Teskedsgumman!)

- Nå ja, börja därifrån. Och sedan berättar du om allt du gör på din födelseort, vem du träffar, vad du jobbar med och med vilka trevliga saker du fyller din tid, låter det bra?
- Jo, det här blir nog bra.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti