.

.

sunnuntai 28. heinäkuuta 2019

Matt-tvätt

Då man skaffar stora mattor med hårt botten så tänker man inte ofta på hur man ska få dem tvättade då det blir dags för den rumban.

Åtminstone tänkte inte jag på det då jag skaffade min 2x3 meters luddiga matta till vardagsrummet, som var av bra kvalitet och rätt så förmånlig.

Där låg den på golvet och var länge och väl så vacker, den passade precis i mitt vardagsrum. Tills jag i våras skulle ta bort den då den började se GRÅ ut i stället för finfin vit och den "plötsligt" var i skriande behov av tvätt.

Mattrullen var stor och otymplig, den vägde mycket och där landade den i tamburen, hälften liggande i trappan, hälften på golvet som en bortglömd trasa då jag äntligen fock den hoprullad. Out of sight, out of mind eller nåt liknande, förutom då jag skulle dammsuga, då den var ohjälpligt i vägen och jag svor över att jag över huvudtaget skaffat den. Men....så förflöt en liten tid.

Att föra den till tvättinrättning var definitivt ett nej, för det skulle ha kostat mera än mattan var värd, men att tvätta den själv vid matt-tvätten var inte heller ett alternativ, för aldrig i världen att jag skulle ha orkat lyfta den till mangeln, inte ens om jag skulle haft någon som hjälpt till. Så deadend igen. 

Katterna härjade på längs den, drog sig fram med klorna, spionerade bakom den och tyckte den var en bra spångbräde då de av någon anledning skulle upp i trappan med full fart. OCH.....så förflöt en liten tid med allt annat som fanns på agendan.

Tills vi var på väg upp till Kokkola och jag ringde min förra arbetsplats där det finns ett stort tvätteri för att fråga om de ännu tvättar stora mattor med tryckspruta. Ja, jag började få smått panik över vad jag skulle göra med mattan och skam den som ger sig.

Men nej, de hade slutat med det för några år sedan eftersom mattorna, precis som jag skrev, var för stora och tunga att hantera. Men hon rådde mig att tvätta mattan vid 24Pesula i Kokkola, eftersom de har en "tasopesukone" för mattor med hårt botten som är billig OCH bra!

Jag googlade https://www.24pesula.fi/tasopesukone och sanna mina ord, att få tvättat mattan på 6m2 för ca.25€, DET var något för mig. Mattorna (ja, det fanns flera än en) skulle med upp till Kokkola!

Fast då började hjärnkontoret göra sig påmint, om det finns en sådan maskin i Kokkola och kedjan har tvätterier också i Södra Finland, då ska de väl i jämställdhetens namn även ha den här typen av maskiner också här nere? Japp, ny googling, i St.Karins fanns närmaste apparat och då övergav jag tanken om att rouda mattorna land och rike runt.

Så, den här veckan var vi med en kompis dit och tvättade mattor. Ja eller, maskinerna tvättade och vi snarvlade under tiden. Jag tvättade 4 länga mattor i en maskin a'18€ (där kunde man max. tvätta två 140x200cm mjuka mattor tillika), en stor yllematta i en annan a'18€ och min största matta i tasopesukone a'24,70€. Så för ca 60€ hade jag tvättat 6 mattor som blev handduks-torra (och hanterbara) och som jag sedan hängde ut i solen då jag kom hem.

Det ända jag saknade var doften av tallsåpa, men får väl skvätta ut några droppar då jag sätter mattorna på golvet. 

Lätt som en plätt, rekommenderar verkligen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti