.

.

sunnuntai 28. heinäkuuta 2019

Egna chickennuggets

Jag har länge tänkt på att göra egna chicken-nuggets och nu då jag igår fixade till en sallad av lokala råvaror så hittade jag ett recept som verkade lovande och som jag modifierade så det till en del skulle passa på basen av vad jag redan hade hemma.

Här kommer receptet. Även om det står LCHF så kan alla äta det, men man har tagit detta i beaktning genom att använda mandelmjöl i stället för tex. skorpmjöl och tillsatt ost i paneringen.


Chicken Fingers LCHF / Paleo

Marinad:
1 dl olivolja
3 msk balsamvinäger
2 msk tomatpuré eller krossade tomater
2 msk soja
1 msk sambal oelek
2 finrivna vitlöksklyftor
lite salt och svartpeppar

1. Blanda alla ingredienser i en skål med tätt lock eller i en minigrip-påse du kan sluta till ordentligt.

Kyckling:
ca. 1kg kycklingfileér (jag köpte två paket a´410 gr.)

2. Skär fileérna i jämnstora bitar/långa remsor. Av en filé får man ca.4 bitar.
3. Lägg dem i marinaden och låt dem stå i kylen ca.2 timmar eller över natten. Sväng på burken/påsen nu som då så marinaden fördelar sig jämnt bland bitarna.

Till paneringen:
3 ägg

5 dl mandelmjöl
150 gr. parmesanost
1 tsk salt
1/2 tsk malen svartpeppar
1/2 tsk malen chayennepeppar
1 tsk lökpulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk paprikapulver

Gör detta just innan du tillreder nuggetsen:

4. Vispa äggen på en djup tallrik och ställ den åt sidan.

5. Finriv osten och ställ sedan in den i kylen igen.
6. Blanda de torra ingredienserna på ett fat/mindre ugnsform med kanter
7. Tillsätt den rivna osten i den torra blandningen och blanda om ordentligt så du får en jämn blandning.

8. Sätt ugnen på 225C

9. Ta fram en stor ugnsplåt och sätt ett bakplåtspapper på den. Beroende på mängden kött och bitar kan man behöva två plåtar

10. Doppa broilerbitarna i äggen och skaka av dem

11. Rulla dem därefter i mjöl-ost-blandningen så att den täcker bitarna ordentligt

12. Placera dem på plåten med lite mellanrum

13. Grädda mitt i ugnen i ca. 15-20 min. beroende på bitarnas storlek. Sväng efter halva tiden.


Egen erfarenhet efter första försöket:

Enligt receptet jag hittade på nätet ska man olja plåten och det medförde att paneringen drog i sig olja och nuggetsen blev inte så frasiga som de borde ha blivit och en del av paneringen fassnade på plåten. Därför skrev jag nu, med facit på hand, att man sätter dem på ett bakplåtspapper. Eller t.o.m på ett galler ovanpå plåten. Men har som sagt inte testat detta ännu.

Ida tyckte att nuggetsen var lite för starka men jag tyckte de var jättegoda och mycket, mycket smakligare än butikens nuggets. Kommer nog inte skaffa dem nå mera nu.

Vi åt dem med chilisås och en grönsallad innehållande isbergssallad, gurka, gul och röd tomat, sommarlök med skaft, vattenmelon och fetaost, samt vitlökssalladsdressing.

Hos oss skulle satsen räckt till about 3 pers. men för någon kunde den räcka till 4 personer eller bara åt två :D

Joka tapauksessa, SUOSITTELEN!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti